Alpha Condé, Ouattara et Sassou : Trois scrutins chaotiques validés par la france Reviewed by Momizat on . Le référendum constitutionnel au Congo comme les scrutins présidentiels en Guinée et en Côte d’Ivoire sont tout sauf démocratiques. Et la France ne dit désespér Le référendum constitutionnel au Congo comme les scrutins présidentiels en Guinée et en Côte d’Ivoire sont tout sauf démocratiques. Et la France ne dit désespér Rating: 0

Alpha Condé, Ouattara et Sassou : Trois scrutins chaotiques validés par la france

Condé-Ouattara-SassouLe référendum constitutionnel au Congo comme les scrutins présidentiels en Guinée et en Côte d’Ivoire sont tout sauf démocratiques. Et la France ne dit désespérément rien .

A priori, il n’y a rien  de commun entre la consultation référendaire au Congo, le dimanche 25 octobre, et les récents scrutins présidentiels en Guinée et en Côte d’Ivoire. Mais, en y regardant de près on observe dans chacune de ces trois expériences démocratiques l’empreinte de la désorganisation, voire un déni de la démocratie.

Une Guinée plombée par la tentation de la violence

Examinons d’abord le cas de la Guinée qui a ouvert le 11 octobre  la série des rendez-vous électoraux: 57,85% des voix en faveur du président sortant, Alpha Condé, une validation attendue de la Cour constitutionnelle. Aucun consensus, d’emblée, sur la  liste électorale, sur la composition de la Commission électorale nationale indépendante (CENI) ou encore le calendrier électoral. Les candidats de l’opposition avaient menacé jusqu’à la veille du scrutin de s’en retirer.

Il aura d’ailleurs fallu tout le trésor de persuasion d’une délégation de la communauté internationale conduite par le Ghanéen Mohamed Ibn Chambas, représentant de Ban ki-Moon en Afrique de l’Ouest,  pour que les principaux candidats de l’opposition consentent in extremis  à briguer les suffrages des Guinéens. Un boycott aurait fait trébucher la démocratie naissante guinéenne déjà endeuillée par la dizaine  de morts  pendant la campagne électorale. « La violence politique, c’est un peu la marque de la Guinée,  de Sékou Touré à Daddis Camara, a affirmé à Mondafrique le politologue Michel Galy. Elle resurgit de temps en temps à la faveur des échéances électorales ».

Le niveau de violence n’est pas la seule tare de la démocratie guinéenne. Les opérations de vote ont été émaillées le 11 octobre par de nombreuses irrégularités : ouverture tardive de certains bureaux de vote, des électeurs titulaires de leurs cartes mais qui ne retrouvent pas leur noms sur les listes, manque de matériel dans d’autres bureaux…  L’opposition a par ailleurs mis en évidence le taux de participation record dans les bastions du Rassemblement du peuple de guinéen (RPG), le parti du pouvoir, avec vingt points de plus que la moyenne nationale estimée autour de 68%.

Les autres incriminations des candidats de l’opposition portaient sur l’augmentation de près de 15,9 %  du nombre d’électeurs inscrits sur les listes entre 2013 et 2015 dans des zones réputées être des fiefs du président  sortant. Celui-ci était, rappelle-t-on, arrivé deuxième lors de la présidentielle de 2010 avec près de 18% avant de coiffer au poteau son rival Cellou Dalein Diallo qui avait obtenu près de 44% des voix. La coalition Arc-en-ciel, qui avait soutenu le président, avait ensuit perdu les élections législatives organisées en 2013. L’analyse des données de la précédente présidentielle jette aujourd’hui un sérieux doute sur la large victoire du candidat Condé dès le premier tour. « Il est difficile d’admettre que sa victoire soit sincère et transparente », avait indiqué un observateur étranger cité dans les colonnes de nos confrères du « Monde ». A Paris, aucun commentaire officiel pour l’instant

Un Congo aux relents plébiscitaires

Au Congo, le référendum organisé le dimanche 25 octobre au Congo pour doter le pays d’une nouvelle constitution n’a pas plus provoqué le moindre consensus. Face à ce qu’elle considère comme une volonté du président  Sassou de passer en force pour pouvoir se représenter en 2016, l’opposition regroupée au sein du front républicain pour le respect de l’ordre constitutionnel au Congo (FROCAD) a  lancé une série de manifestations qui ont fait, selon les sources,  entre quatre et dix morts. L’absence de sérénité n’a pas permis aux Congolais de connaître le contenu exact du projet de Constitution sur lequel ils devaient se prononcer.

Résultat, la consultation avait plutôt pris la forme d’un plébiscite pour ou contre Sassou Nguesso. Comme en Guinée, ici aussi les opérations électorales ont été chaotiques. Ici, le bureau de vote manque d’isoloir obligeant les électeurs, si jamais ils venaient, à accomplir leur devoir civique sans la moindre confidentialité. Là, les bureaux ont dû être fermés avant l’heure pour prévenir des violences. Selon plusieurs témoins, la consultation n’a pas suscité de débordement particulier d’enthousiasme. « Le seul bureau ou il y avait du monde, c’est celui de la mairie de Ouenzé àù Denis Sassou Nguesso est venu voter », a raconté sur  les antennes de RFI  l’envoyée spéciale de la radio à Brazzaville.

Contre toute évidence, le pouvoir a pourtant annoncé le mardi 27 octobre un taux de participation de 72,44% et une victoire du oui avec 92,96%. Le compte est certes  bon pour Sassou qui pourra légalement se présenter en 2016 en vertu de la nouvelle constitution. Mais le référendum ne règle pas la question de fond qui porte  sur l’urgence d’une alternance démocratique et pacifique à la tête du Congo, pays dirigé depuis 1997 par le président Sassou qui cumule au total plus de 30 années au pouvoir. « Depuis le retour du président Sassou au pouvoir en 1997, il n’y a eu aucune élection transparente au Congo, a déclaré Me Brice Mzamba, président du Cercle de la rupture et porte-parole du Mouvement Ras-le-bol. La mascarade qu’il vient d’organiser laisse tout entier le problème politique dans lequel sa gouvernance anti-démocratique a plongé le Congo ».

On scrute désormais la réaction de Paris à cette annonce de la victoire écrasante du oui. La position française a en effet parue très ambiguë et même illisible après la première déclaration de  Hollande sur « le droit  du président Sassou de consulter son peuple », suivie d’un rétro pédalage dans lequel il refusait les changements constitutionnels destinés à pérenniser les présidents en place.

Une Côte d’Ivoire entachée par une guerre des chiffres

Comme le socialiste Condé et le marxisant Sassou, le président ivoirien Alassane Ouattara n’est  pas parvenu  à offrir à ses concurrents des conditions consensuelles lors du scrutin du dimanche 25 octobre. La composition de la  Commission électorale indépendante (CEI),  avec à sa tête Youssouf Bakayoko, qui était déjà ce poste lors de la présidentielle de 2010, n’a pas satisfait les adversaires du candidat du Rassemblement des Houphouëtistes pour la démocratie et la paix (RHDP). L’opposition était tout aussi critique sur l’accès équitable aux médias publics, notamment la Radio télévision ivoirienne (RTI) et le quotidien Fraternité Matin.

Le départ du très respecté Professeur Francis Wodié de son poste de président du Conseil constitutionnel pour, selon certaines sources,  ne pas cautionner un scrutin biaisé, avait déjà jeté  une ombre sur le processus. Les retraits des candidats Amara Essy, Mamadou Koulibaly et Charles Konan Banny intervenus bien plus tard sont venus écorner l’image d’une présidentielle qui semblait pliée d’avance tant la disproportion paraissait grande entre  les moyens humains et financiers colossaux de Ouattara et ceux de ses autres concurrents. Et comme tout cela ne suffisait pas,  est arrivée la polémique sur le taux de participation. Il est de 60% selon la CEI, de 53% d’après la Société civile et de moins de 30%, d’après une estimation de l’opposition. Cette guerre de chiffre entache la victoire du président sortant.

Alassane Ouattara avait pourtant toutes les cartes en main pour remporter le scrutin avec l’onction démocratique. D’abord au plan politique, le candidat du RDR bénéficie du soutien total de l’aile majoritaire du Parti démocratique de Côte d’Ivoire (PDCI)  de l’ancien président Henri Konan Bédié. Plusieurs observateurs soutiennent même que c’est ce ralliement de l’ex-parti unique qui avait permis à Ouattara de remporter la présidentielle de 2010 face à Laurent Gbagbo.

L’autre atout de l’ancien Premier ministre de Houphouët-Boigny dans la course pour le renouvellement de son mandat, c’est son bilan économique. Depuis 2012, son pays affiche une croissance économique de 8 à 9% ; il a réussi à le doter de nouvelles infrastructures en même temps qu’il a réhabilitées  les universités et se prépare à offrir à la capitale économique ivoirienne un métro. Signe de la bonne santé économique du pays, le secteur du transport aérien se développe à grands pas. Le nombre de passagers à l’aéroport Félix Houphouët-Boigny est ainsi passé de 640.000 en 2011 à 1,3 million en 2014. Plutôt que tirer les dividendes politiques de son  bilan économique pour s’assurer un succès  indiscutable,  Alassane Ouattara a choisi une stratégie qui lui garantit une victoire sans panache.

Le modèle anglophone

Alors que les trois pays francophones se débattaient dans des difficultés d’organisation de scrutins électoraux, la Tanzanie, elle, se préparait dimanche 25 octobre à une alternance démocratique avec un président sortant Jakaya Kikwete  qui n’a nullement tenté de modifier la constitution pour se maintenir au pouvoir. Le Nigeria, autre pays anglophone, avait déjà montré  en mars dernier qu’une présidentielle pouvait se tenir de manière transparente et régulière en Afrique et ouvrir là encore la voie à une alternance pacifique.  Finalement, comme en matière de développement, l’Afrique anglophone a pris une longueur d’avance sur le plan de la démocratie par rapport aux pays francophones.

 mondafrique.com : Seidik Abba

Facebook Comments

Commentaires (37)

  • directory

    I simply want to mention I am all new to weblog and really loved this web site. Almost certainly I’m planning to bookmark your website . You amazingly have great stories. Regards for sharing with us your web site.

    Répondre
  • fashion 360

    The fresh Zune browser is remarkably very good, still not as Terrific as the iPod’s. It will work nicely, but isn’t really as quick as Safari, and includes a clunkier interface. If oneself at times software on having the net browser that’s not an issue, nevertheless if you happen to be developing to read through the website alot towards your PMP then the iPod’s larger display and superior browser may perhaps be sizeable.

    Répondre
  • House & Home Improvement

    I’m still learning from you, but I’m improving myself. I absolutely liked reading all that is written on your site.Keep the tips coming. I loved it!

    Répondre
  • House & Home Improvement

    I have not checked in here for some time because I thought it was getting boring, but the last few posts are great quality so I guess I¡¦ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

    Répondre
  • House & Home Improvement

    I have been surfing on-line more than three hours lately, but I never found any attention-grabbing article like yours. It is beautiful value enough for me. In my view, if all web owners and bloggers made good content as you did, the web will likely be a lot more useful than ever before.

    Répondre
  • 6 ways to make money online

    Arms down, Apple’s application retailer wins by way of a mile. It is really a substantial decision of all sorts of apps vs a alternatively disappointed range of a handful for Zune. Microsoft incorporates Strategies, particularly inside of the realm of video games, yet I am not sure I might have to have in the direction of wager upon the upcoming if this section is major in the direction of on your own. The iPod is a considerably superior alternative in just that circumstance.

    Répondre
  • Jobs & Career

    I think other website proprietors should take this web site as an model, very clean and great user friendly style and design, let alone the content. You are an expert in this topic!

    Répondre
  • fishing tips eel

    Zune and iPod: Most us residents assess the Zune towards the Touch, however soon after seeing how slim and shockingly low and gentle it is, I just take it in the direction of be a instead special hybrid that combines attributes of either the Touch and the Nano. It’s Pretty colorful and stunning OLED show is a little bit more compact than the contact screen, but the player by itself feels pretty a bit more compact and lighter. It weighs with regards to 2/3 as considerably, and is considerably scaled-down within just width and height, though staying precisely a hair thicker.

    Répondre
  • buy gold

    In between me and my husband we’ve owned even more MP3 players around the a long time than I can count, which include Sansas, iRivers, iPods (classic & touch), the Ibiza Rhapsody, and so forth. But, the remaining number of several years I have settled down towards 1 line of players. Why? For the reason that I was joyful in direction of investigate how well-designed and pleasurable toward employ the service of the underappreciated (and widely mocked) Zunes are.

    Répondre
  • News

    Thank you for sharing superb informations. Your web site is very cool. I am impressed by the details that you’ve on this site. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this website page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found just the info I already searched all over the place and simply couldn’t come across. What a great web-site.

    Répondre
  • Pets

    Good ¡V I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related information ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, web site theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task..

    Répondre
  • pest control 247

    Zune and iPod: Optimum Those examine the Zune towards the Touch, however at the time seeing how slim and incredibly minor and light-weight it is, I just take it in the direction of be a as a substitute special hybrid that brings together features of equally the Touch and the Nano. It truly is Pretty colourful and lovely OLED screen is a little more compact than the contact screen, however the player itself feels pretty a bit lesser and lighter. It weighs around 2/3 as significantly, and is considerably smaller sized in width and top, When getting exactly a hair thicker.

    Répondre
  • Computer Networking

    You actually make it seem really easy with your presentation however I find this matter to be really one thing which I believe I would by no means understand. It sort of feels too complex and extremely huge for me. I’m looking forward on your subsequent submit, I will attempt to get the hang of it!

    Répondre
  • health dental care

    If you might be even now upon the fence: seize your favourite earphones, thoughts down toward a Most straightforward Obtain and request towards plug them into a Zune then an iPod and perspective which one particular seems far better toward yourself, and which interface makes you smile further. Then you will notice which is straight for oneself.

    Répondre
  • Web Design

    Thank you for helping out, fantastic info. « You must do the things you think you cannot do. » by Eleanor Roosevelt.

    Répondre
  • garage door repair company in san antonio

    Hello there! Would you mind if I share your blog with my twitter group? There’s a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thank you

    Répondre
  • toko komputer murah

    Very nice post. I just stumbled upon your blog and wished to mention that I’ve truly enjoyed surfing around your weblog posts. After all I’ll be subscribing in your rss feed and I’m hoping you write once more very soon!

    Répondre
  • Web Design

    I’ll right away take hold of your rss as I can not in finding your e-mail subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Please allow me understand in order that I could subscribe. Thanks.

    Répondre
  • Dmca

    I do consider all the concepts you have offered for your post. They’re very convincing and can definitely work. Still, the posts are too quick for novices. Could you please lengthen them a bit from next time? Thanks for the post.

    Répondre
  • Technology

    It’s perfect time to make some plans for the future and it’s time to be happy. I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or suggestions. Maybe you can write next articles referring to this article. I wish to read even more things about it!

    Répondre
  • agen tour travel terpercaya

    It is really a nice and helpful piece of information. I’m glad that you shared this useful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

    Répondre
  • voir film en streaming vk

    I just like the helpful info you supply for your articles. I will bookmark your weblog and take a look at again here regularly. I am somewhat certain I’ll be informed many new stuff proper right here! Best of luck for the following!

    Répondre
  • Dmca

    I’m not sure where you are getting your information, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for excellent info I was looking for this information for my mission.

    Répondre
  • film vostfr

    I also believe that mesothelioma cancer is a rare form of cancer that is generally found in those previously exposed to asbestos. Cancerous cellular material form while in the mesothelium, which is a protecting lining which covers a lot of the body’s areas. These cells normally form from the lining with the lungs, abdomen, or the sac that encircles the heart. Thanks for sharing your ideas.

    Répondre
  • streaming vostfr

    Hi there! Quick question that’s totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My web site looks weird when viewing from my iphone4. I’m trying to find a template or plugin that might be able to resolve this issue. If you have any recommendations, please share. Appreciate it!

    Répondre
  • our gardening

    Apple by now is made up of Rhapsody as an application, which is a Terrific start off, nonetheless it is presently hampered via the incapacity to shop regionally on your iPod, and includes a dismal 64kbps bit price. If this adjustments, then it will rather negate this advantage for the Zune, however the Ten tunes per month will nevertheless be a big plus inside Zune Pass’ favor.

    Répondre
  • film gratuit

    Would you be involved in exchanging hyperlinks?

    Répondre
  • usa life insurance

    I’ll products this research towards 2 designs of Those people: present-day Zune home owners who are thinking about an improve, and humans trying to make your mind up among a Zune and an iPod. (There are other avid gamers really worth looking at out there, such as the Sony Walkman X, nonetheless I count on this presents you plenty of facts to create an mindful conclusion of the Zune vs players other than the iPod line as perfectly.)

    Répondre
  • w88top.com

    It’s the best time to make a few plans for the future and it is time to be happy. I have read this put up and if I may I desire to suggest you some attention-grabbing things or suggestions. Maybe you can write next articles regarding this article. I want to learn more issues about it!

    Répondre
  • W88.com

    I haven’t checked in here for a while as I thought it was getting boring, but the last few posts are great quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

    Répondre
  • jual flashdisk kartu murah

    It’s really a nice and useful piece of information. I am glad that you shared this useful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

    Répondre
  • salmon recipe

    Excellent post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Very useful information specially the last part 🙂 I care for such information much. I was seeking this particular info for a long time. Thank you and best of luck.

    Répondre
  • rental elf jakarta

    Somebody necessarily lend a hand to make critically articles I might state. That is the first time I frequented your web page and so far? I amazed with the analysis you made to make this particular submit extraordinary. Excellent process!

    Répondre
  • throw

    excellent issues altogether, you simply gained a emblem new reader. What may you recommend about your submit that you made some days ago? Any certain?

    Répondre
  • wordpress tutorial

    Amongst me and my partner we have owned further more MP3 players earlier mentioned the several years than I can depend, like Sansas, iRivers, iPods (classic & touch), the Ibiza Rhapsody, and many others. But, the very last pair several years I have resolved down in the direction of 1 line of avid gamers. Why? Because I was content toward examine how well-designed and entertaining in the direction of retain the services of the underappreciated (and broadly mocked) Zunes are.

    Répondre

Laisser un commentaire

Copyright © conakryplanete.info - Tous droits réservés Site réalisé par l'agence de communication Web 4DAYS GROUP

Retour en haut de la page